Moerkapelle, 22 maart 2021
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, word je soms ook niet een beetje moe van zaken die ‘moeten’? Terwijl het de vraag is, of iets ook echt ‘moet’! Iets ‘moeten’ wordt vaak veroorzaakt door verwachtingen die anderen van ons hebben of erger nog: onze eigen verwachtingen!
Als ondernemer zijn er een aantal dingen die ‘moeten’:
Als fotograaf moet ik het bovenstaande doen en foto’s laten zien op mijn website om potentiële klanten een indruk van mijn vaardigheden te laten zien. Dat verwachten klanten, toch? Je moet je onderscheiden van de concurrenten in de markt. In mijn geval, moet een klant het verschil tussen andere fotografen en mij kunnen zien.
115.000 gesneuvelde dromen
Het CBS publiceerde deze maand (maart 2021) nieuwe statistieken. Daaruit blijkt dat het aantal opgeheven ondernemingen in 2020 met 20% is toegenomen (tot 140.000 ondernemingen!). Van al die ondernemingen, sloten zzp’ers en eenmanszaken het vaakst de deuren van hun bedrijf (115.000). Dat zijn 115.000 gesneuvelde dromen. Hoe zorg ik ervoor dat mijn onderneming niet in een slechte droom veranderd?
Modellen gezocht
Vandaag ben ik sinds één week en drie dagen ondernemer. Vrijdag 12 maart zat ik braaf met mijn mondkapje op bij de Kamer van Koophandel in Den Haag om Prettig Portret in te schrijven in het Handelsregister. Zoals je op mijn website kan lezen, overwoog ik al heeeeel lang om te starten.
Op 16 januari 2021 plaatste ik een oproepje ‘modellen gezocht’, op mijn privé Facebook en een ‘hobbypagina’ die ik in 2013 aanmaakte. Ik ontving hele lieve leuke reacties met mensen die me wilden helpen! Waarvoor ontzettend bedankt!
Goede deal
Ik bood aan een gratis fotoshoot te doen, zodat ik wat meer foto’s op mijn website zou kunnen publiceren. In ruil zou ik dan de gemaakte foto’s publiceren op mijn website. Ik dacht: dat is een goede deal! Want ik ‘moet’ meer foto’s laten zien. In de feedback die ik kreeg op mijn site, bleek ook dat er meer foto’s op moesten. Want: wie huurt er een fotograaf in, zonder veel voorbeelden van het werk te zien?
Tijd is schaars
Laten we de gedachte ‘er moeten meer foto’s op de website staan’ als uitgangspunt nemen. Een logische vervolgvraag is dan: hoeveel? Van welke doelgroepen? Hoe pak ik dat aan? Hoeveel tijd kost het mij om gratis fotosessies te doen? Vooral deze laatste vraag hield mij bezig, want ik start het bedrijf naast mijn reguliere werk. Tijd is schaars.
In goud betalen
Elke fotosessie van 90 minuten kost mij minstens een tweevoud aan tijd qua bewerken, afleveren en de administratie. Als ondernemer heb ik daarnaast diverse vaste kosten. Zoals de hosting van een website, de software licenties om foto’s te bewerken, een abonnement op een online galerij om de foto’s digitaal te leveren en een boekhoudprogramma wat mij helpt in de administratie. Allemaal programma’s die geld én tijd kosten. Ik weet op hoofdlijnen hoe ze werken, maar de fijne kneepjes leren… Dat duurt wel even. Gelukkig ben ik niet financieel afhankelijk Prettig Portret. Anders zouden mijn klanten mij zowat in goud uit moeten betalen.
Hoofdbrekens
Dat zette mij aan tot denken over ‘de ondernemer: Desirée’ en mijn ‘goede deal’. Promotie en prijsstelling zijn onderwerpen die veel zzp’ers de nodige hoofdbrekens bezorgen. Wat mij helpt, is om anders tegen de situatie aan te kijken en door een vergelijking te maken met een andere tak van ondernemen.
Gereedschap en materialen
Vergelijk het namelijk maar eens met een hovenier die overweegt om een eigen hoveniersbedrijf te starten. Hij heeft ook gereedschap en materialen nodig om zijn werk te kunnen doen. Hij kan een foto van zijn werk maken en deze op zijn website zetten om een indruk te geven van zijn kwaliteiten. Maar hoeveel opdrachten zal hij gratis doen, met als enige doel om een foto te publiceren? Waarschijnlijk zijn hiervoor weinig hoveniers te porren!
Welke ondernemer zal succesvoller zijn?
De hovenier of de fotograaf Desirée. Hmmm.
Dat geeft stof tot nadenken.
Keuzes maken
Je wordt geen ondernemer, om jouw zaak na een aantal jaren op te heffen of erger nog: om failliet te gaan. Je wilt een levensvatbaar bedrijf. Je wilt eerlijk worden gecompenseerd voor het geld en de tijd die je in jouw zaak stopt. Maar als startende ondernemer heb je (nog) niet de middelen en de kennis om alles zo te doen zoals je graag wilt. Net als in het gewone leven: alles valt of staat bij het maken van keuzes.
Uniek en authentiek
Dit blog begon met een aantal stellingen met wat een ondernemer ‘moet’ doen. Ik weet dat ik het anders aanpak dan concurrerende fotografen, die soms wel een uitgebreid portfolio hebben.
In mijn marketingmix wijkt mijn ‘P’ van Presentatie enorm af! Enerzijds, omdat ik net ben gestart. Anderzijds, staar ik me niet blind op de marketingregels of verwachtingen die mijn klanten van mij kunnen hebben. Ik bied daarentegen iets heel anders. Openheid. Authenticiteit. Integriteit. Voor mij drie belangrijke waarden. Als mens en als fotograaf. Ik onderscheid mezelf met deze waarden in combinatie met mijn kennis en ervaring op het gebied van psychologie, marketing, communicatie, bedrijfsjournalistiek en interactie.
Niet mijn product, want iedereen kan fotograferen!
Groetjes Desirée
PS Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Vanaf mei 2021 verstuur ik elke zaterdagochtend per email een nieuwsbrief. Die nieuwsbrief gaat niet over mijn producten. Ik ga je niet overhalen om iets af te nemen. Wat ga ik wel doen? Ik ga je vertellen waar ik tegenaan loop als ondernemer of als mens. Wat mij bezig houdt. Wat mij opvalt of inspireert. Vanuit mijn visie op interactie en authenticiteit.
PPS (ja nog eentje) Het zou heel fijn zijn als ik jullie op mijn website wat meer voorbeelden van bedrijfsrapportages kan laten zien. Of een voorbeelden van kinderfotografie en gezinsfotografie… Helaas heb ik geen toestemming om al mijn bestaande afbeeldingen te delen en te publiceren. Máár, ik kan ze wel op een andere manier laten zien. Er zijn meer wegen die leiden naar Rome. Dus als je twijfelt om mij een fotografie opdracht te geven: neem vooral even contact op!